یك كارشناس مسكن در گفت وگو با هم پیما:

مسکن ۲۵ متری، پاسخگوی نیاز اساسی مسکن کشور نیست

مسکن ۲۵ متری، پاسخگوی نیاز اساسی مسکن کشور نیست

به گزارش هم پیما، یک کارشناس مسکن اظهار داشت: روش های گوناگونی برای رفع معضلات مسکن در کشور وجود دارد که مسکن های 25 متری یکی از زاویه های ساخت مسکن می باشد، اما واحدهای کوچک مقیاس با فرهنگ ایرانی - اسلامی در تضاد است.



فرشاد ایلاتی کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به این که ساخت مسکن ۲۵ متری سبب گرانی مسکن می شود، اظهار داشت: برمبنای قوانین و استاندارها برای هر یک نفر ۳۰ تا ۳۵ متر فضا جهت زندگی در نظر گرفته شده، بنا بر این یک واحد مناسب برای شروع زندگی یک زوج، ۶۰ تا ۷۰ متر است؛ بدین ترتیب ساخت این واحدهای کوچک مقیاس دردی از کمبود مسکن کشور، دوا نمی نماید.
وی درباب این که متولی طرح «واحدهای ۲۵ متری» با ادعای آنکه با عرضه این واحدها، قیمت مسکن در بازار به تعادل می رسد، اضافه کرد: اگر از نظر اقتصادی بخواهیم به این واحدها در بازار مسکن نگاه نماییم به هر مقدار که زمین خردتر شود، قیمت آن نیز بیشتر می شود؛ بنا بر این به هر مقدار خانه کوچک تر باشد، گران تر هم می شود، برای اینکه زمین یا خانه کوچک مقیاس تقاضای مازاد در بازار به وجود می آورد.
ایلاتی افزود: باتوجه به موارد ذکر شده، دولت نباید اجازه دهد تا زمین کم تر از میزان تقاضا خردتر و خانه کوچک تر شود، طرح واحدهای ۲۵ متری نه فقط مشکلی را حل نمی کند، بلکه حتی مطرح کردن این مساله در رسانه ها، خانه را نیز در بازار گران تر می کند. همین طور اگر اکنون وضع بازار مسکن را با ۳۰ سال قبل قیاس نماییم، متوجه خواهیم شد که میانگین مقیاس خانه از ۱۶۰ متر به ۸۰ متر کاهش داشته که همین دلیل یکی از عوامل جدی برای گرانی خانه است.
وی اضافه کرد: درباب مسائل حوزه مسکن باید نسبت به تمام زوایای موجود اشراف داشت تا بتوان بهترین راهکار ممکن را ارائه نمود. دولت باید با اتخاذ تدابیری از تولیدکنندگان مسکن و انبوه سازان حمایت کند، برخلاف تصور عموم و عامه، عده ای گمان می کنند، رکود در بازار مسکن کارگشا است و فروشنده باید قیمت ملک خودرا پایین تر از نرخ استاندارد به فروش برساند اما رکود در بازار مسکن به زیان اقتصاد داخلی ماست و دولت باید با بوجودآوردن بسته های تشویقی در حوزه بازار مسکن، برای تولیدکنندگان صنف مسکن انگیزه بوجود آورد.
ایلاتی با اعلان اینکه آمار مستأجران بدون مسکن در کشور بالا است، اظهار داشت: روش های گوناگونی برای ساخت مسکن در کشور وجود دارد که طرح ساخت واحدهای ۲۵ متری یکی از آنها است اما نکته قابل توجه اینجاست که مسکن های ۲۵ متری نمی تواند متناسب با روحیه و فرهنگ مردم ایران باشد، برای اینکه از نظر مسائل شرعی - دینی و اسلامی - ایرانی نیز تطابق ندارد.


1403/06/31
11:26:34
5.0 / 5
207
تگهای خبر: استاندارد , بازار , تولید , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
هم پیما
هم پیما