یك كارشناس مسكن در گفت وگو با هم پیما:

سامانه خودنویس به تنهایی دوای درد بازار مسکن نیست

سامانه خودنویس به تنهایی دوای درد بازار مسکن نیست

به گزارش هم پیما، یک کارشناس بازار مسکن اظهار داشت: سامانه خودنویس از نظر ساختاری دارای چالش های بسیاری است؛ برهمین اساس نمی تواند به تنها مشکل بازار مسکن را حل و فصل کند.



فرهاد بیضایی کارشناس ارشد بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به این که در بازار مسکن بجای پیشرفت، شاهد یک عقب گرد جدی بودیم، اظهار داشت: زمانیکه سامانه خودنویس راه اندازی گردید، بنا بود جایگزین سامانه مشاورین املاک شود اما عده زیادی از کارشناسان مختلف در این زمینه با مشاورین املاک مخالفت های جدی داشتند.
وی افزود: سامانه خودنویس، ارتباط بین موجر و مستأجر را مستقیم کرده و به عبارت دیگر واسطه معاملات مسکن حذف گردیده است. همین طور وزارت راه و شهرسازی در گذشته اعلام نمود که باید برای ساماندهی بازار مسکن یک ساز و کار حرفه ای در این بازار ایجاد شود اما باوجود این مسیر، با راه اندازی سامانه خودنویس بصورت غیر حرفه ای ارتباط بین موجر و کرایه نشین برقرار کرده که در سطح کلان سیاستگذاری این روند مشکلاتی را به وجود آمده و در آینده نیز بیشتر خواهد شد.
کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: سامانه خودنویس مشکلات حقوقی در بازار مسکن را نیز گسترش می دهد، برای اینکه قبل از این سامانه واسطه ای بین موجر و مستأجر وجود داشت، که اگر معضلی بین معامله گران رخ داد، رفع کند اما اکنون توسط سامانه خودنویس واسطه گر حذف شده و واسطه ای برای رفع چالش های دو طرف وجود ندارد؛ البته در هیچ کدام از کشورها ارتباط مستأجر و صاحب خانه بصورت مستقیم نیست.
وی افزود: طی سالهای اخیر متولیان قانون گذار مسکن باید سطح معاملات بازار مسکن را توسعه می دادند، اما در سیاستگذاری اجاره با راه اندازی سامانه خودنویس شاهد یک عَقَب گرد جدی بودیم و با حذف واسطه ای بین موجر و مستأجر مشکلات حقوقی در بازار مسکن را گسترش دادیم که البته این معضل تنها به وزارت راه و شهرسازی باز نخواهد گشت، برای اینکه خیلی از نهادها و ارگان های دیگر را درگیر خود می کند.
بیضایی اشاره کرد: سامانه خودنویس ازطریق یک تیم حرفه ای سیاستگذاری نشده، برای اینکه از نظر ساختاری دارای چالش های بسیاری است. همچنین، قسمتی از بازار مبتنی بر چک هایی است که از طرف مستأجر به موجر داده می شود که متأسفانه امکان ثبت چک در این سامانه وجود ندارد و حتی به سامانه صیاد هم متصل نیست، یا به عبارت دیگر اصلاً گزینه چک در سامانه خودنویس تعریف نشده است.

1403/07/21
13:14:39
5.0 / 5
58
تگهای خبر: بازار , توسعه , ساخت , مسكن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
هم پیما
هم پیما